כנס עלות השחר – יוזמות של איחוי ותקווה | 19.2.2024

עם פרוץ המלחמה, הוקם מיזם 'שחר', בשיתוף פעולה של מכון שחרית וקרן FNL. שפע היוזמות והפרויקטים שבהם היתה לנו הזכות לתמוך, מצאו פתרונות יצירתיים כמעט לכל סוג של בעיה שהתעוררה בעת מצב החירום, ועוררו תקווה וגאווה. היזמים והיזמות שפגשנו בדרך היו האור הגדול בתוך החושך שירד על מדינת ישראל. במעשיהם הוכיחו כי ערבות הדדית ולכידות חברתית אינן תלויות מגזר, מפלגה או השקפה, וכי החברה בישראל יודעת לעמוד איתנה ומאוחדת ולהושיט יד של תמיכה לאלו בתוכה הזקוקים לכך. 

ב-19.2.2024 נערך במכון ון ליר בירושלים כנס עלות השחר. כ-350 יזמים ויזמות הגיעו ליום שלם של היכרות, יצירת חיבורים חדשים, העמקת קיימים, תכנים מעשירים וכמובן הוקרה והכרת תודה. ביקשנו להודות לכל אחד ואחת מהיזמים והיזמות, אבל גם לרתום אותם למשימה החשובה של חיבור ואיחוי מחדש של החברה בישראל ביום שאחרי. הכנס לא היה אירוע סיום, אלא נקודת זינוק – אירוע פתיחה שממנו תחל החברה הישראלית בתהליך הריפוי שלה, לאחר הטראומה הנוראית של טבח ה-7 באוקטובר, וימי המלחמה הארוכים בעקבותיו.

את הכנס הנחתה מנהלת מיזם 'שחר', חלי טביבי ברקת והוא נפתח בהיכרות של היזמות והיזמים, גם זה עם זה וגם עם מכון שחרית ופעילותו. לאחר החלק הפותח, עלו קים ואלן הרטמן, התורמים המרכזיים של המיזם, לדבר מול הקהל הנרגש, וסחטו דמעות ומחיאות כפיים ארוכות.

בהמשך עלו שלושה יזמים להרצאות קצרות בסגנון TED וסיפרו על המיזמים שלהם:

  • יוסי בן חמו, פעיל חברתי ואיש חינוך. מייסד מיזם מערך הפעילים העירוני בחירום – טבריה
  • פייני סוקניק, יזמת חינוכית חברתית, מנהלת מיזם חסד של אמת – חרבות ברזל
  • הדס גולדמן, מייסדת שותפה של תנועת תרבות שייסדה את מיזם תרבות בחירום.

בחלקו השני של הכנס התפצלו המשתתפים והמשתתפות לסדנאות שונות ומקבילות, כל אחד ואחת לפי העדפותיו/ה:

  • סיימון גרייר וחלי טביבי ברקת הנחו את יזמות פורצת דרך ככלי לבניית הטוב המשותף;
  • ניר זוארץ ויניב קקון הנחו את התארגנות קהילתית-מקומית כמפתח לאיחוי ותקווה.

נוסף אליהם, התקיימו 3 סדנאות לבחירה, שעסקו בכלים להובלת שינוי:

  • תקשורת – מה הקשר שלי? | סדנת עבודה עם כלי תקשורת בהנחיית יאיר שרקי
  • עוצמת הרכות | סדנת כתיבה בהנחיית אמילי עמרוסי
  • ללמוד לספר את מחר | סדנת סטוריטלינג בהנחיית ענבר אמיר

בחלקו האחרון, לאחר ארוחת הצהריים כמובן, בירך אותנו נשיא המדינה בברכה מצולמת, ולאחריו דיבר בהתרגשות ד"ר אילון שוורץ, ראש מכון שחרית.

סיימנו עם מופע סטנד-אפ מצחיק עד דמעות של רותם אבוהב ולאחריו מופע מהנה של המוזיקאית והזמרת לאה שבת.

לא נפרדנו כמובן לפני שכולם התחבקו שוב והבטיחו זה לזה שזו לא הפעם האחרונה שהם נפגשים.

תמונות נבחרות מהכנס

סיכום כנס עלות השחר

ברכת נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג

ספר היוזמות של מיזם 'שחר'

מיזם שחר בהובלת מכון שחרית ובשיתוף FNL

FNL - Fund for New Leadership

Fund for New Leadership עוסקת באיתור יזמים חברתיים ומנהיגים מקומיים בקהילות בארה"ב, המגבשים פתרונות יצירתיים לבעיות קיימות. התוכנית מעניקה להם סיוע בקידום הרעיון והפיכתו לפורץ דרך, באמצעות תמיכה כלכלית ותשתיתית. הקרן משקיעה בפעילים מקומיים, מנהיגים ויזמים חברתיים שנמצאים בשטח, ועושים את ההבדל בקהילות שלהם.

מכון שחרית

'שחרית – יוצרים מחנה משותף' הוא מכון חשיבה ועשייה הפועל לטובת יצירת שותפות חברתית חדשה בין כל חלקי החברה הישראלית, קידום רעיונות ויוזמות המשלבות בין כל רבדי החברה הישראלית וכינון יחסי גומלין ביניהן שבבסיסם עומדת תפיסת הטוב המשותף. המכון משלב בין תשתית רעיונית רחבה, עתודה פוליטית רב־קולית ומרכז הכשרות להתארגנות קהילתית ויזמות מקומית.

מיזם 'שחר' לזכרו של משה אוחיון ז"ל

משה אוחיון ז"ל, היה יו"ר הועד המנהל של מכון שחרית. חבר אמת, פיקח, נבון, עם חיוך כובש וחיבוק של דב. משה נהג להגיד שמנהיגות היא דבר שעושים בידיים, ולא לומדים בתיאוריה. וכך נהג בעצמו, איש של מעשים ושליחות שתרם וסייע בכל מקום שיכל. היה איש של אנשים, מנהיג שמחבר אליו שותפים וחברים בלבביות ונדיבות. הוא שימש מנכ"ל מיזם 929 והיה מהפעילים החברתיים הבולטים של העיר אופקים, בה התגורר עם משפחתו ב20 השנים האחרונות.

בבוקר ה-7 באוקטובר יצא ביחד עם בנו אליעד מביתו באופקים כדי להגן על העיר מהמתקפה הזדונית, שניהם נרצחו בשעת הקרב. לאלה שמכירים את משה, זה לא מפתיע שהוא לא היסס לרגע וקפץ למשימה, כך הוא היה בחייו וכך במותו. כגודל האדם כך גודל האובדן, יהי זכרם ברוך.

לעמוד ההנצחה לזכרם של משה ואליעד אוחיון ז"ל.