בית מדרש פוליטי: מציעים סדר יום חדש לפוליטיקה בישראל

אירועי בית מדרש פוליטי לטוב משותף מציעים סדר יום חדש לפוליטיקה הישראלית, באמצעות דיון בסוגיות אקטואליות, המאתגרות את הקולות משני הקצוות, ומאירות עליהן בזווית נוספת, כזו שלא תמיד מקבל ביטוי באמצעי התקשורת או בציבור הישראלי בכלל. המפגשים הם בהשתתפות צוות שחרית, פוליטיקאים, אנשי ציבור, יזמים חברתיים, מנהיגים בקהילות ואנשי אקדמיה. יחד כולנו מנסים ומנסות להניח את הקונפליקטים דווקא במרכז החדר כדי להתמודד איתם, לפרק אותם ולבנות תחתיהם מרכז פוליטי משותף.

אירועי בית מדרש פוליטי מתקיימים משנת 2020, ועוסקים בנושאים שעל סדר היום באותה נקודת זמן.

הקליקו על כל אחת מהתמונות כדי לצפות בהקלטת האירוע. צפייה נעימה!

בחירות 2021 - לאן הולכת הפוליטיקה החרדית?
נגן וידאו

10.3.2021 | משבר הקורונה הציב אתגרים רבים למערכת היחסים שבין החברה החרדית והמפלגות המייצגות אותה לקבוצות אחרות בחברה הישראלית. ננסה לבחון מה עשה המשבר ליחסים אלו והאם הוא עשוי לבשר על שינויים פוליטיים פנימיים וחיצוניים.
דוברים: הרב בצלאל כהן, מלכי רוטנר, עו"ד משה מורגנשטרן, אפרת שוקרון.

בחירות 2021: האם הליכוד היא מפאי החדשה?
נגן וידאו

17.2.2020 | אם בשנותיה הראשונות של המדינה מפא"י היוותה את המרכז הפוליטי, ועם עלייתו של בגין עברנו למערכת דו גושית – בשנים האחרונות הליכוד הפכה להיות השמש שכלל המפלגות מסתדרות לפיה. נבחן תופעה זו בעזרת שלושה דוברים מסקרנים: יערה זרד, ד"ר שמעון אזולאי, ד"ר עופר סיטבון. 

שחרית - התמונה הגדולה
נגן וידאו

31.1.2021 | התמורה הגדולה: המקורות המדיניים והכלכליים של זמננו – ערב השקה לכבוד המהדורה העברית הראשונה של ספרו המונומנטלי ופורץ הדרך של קרל פולני בתרגום שונמית ליפשיץ (הוצאת מכון ון ליר, הוצאת הקיבוץ המאוחד – ספרית פועלים ושחרית, 2020).
דוברים: מירי לביא-נאמן, גיא רולניק, אסף שגיב. 

בית מדרש פוליטי בשחרית - משהו חדש מתחיל? על מנסור עבאס
נגן וידאו

13.12.2020 | שיתוף הפעולה המפתיע של מנסור עבאס עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לצד התגובות הזועמות של חבריו לרשימה המשותפת, ייצרו הדים ועימותים. מהי משנתו של ח"כ עבאס, והאם יש בכוחה לבשר בשורה חדשה לפוליטיקה הערבית בפרט, ולפוליטיקה הישראלית בכלל.
דוברים: ח"כ מנסור עבאס, ג'ידא רינאוי זועבי, אופיר טובול. 

נגן וידאו

12.11.2020 | הקדנציה של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב, התאפיינה בקיטוב חברתי-פוליטי הולך וגובר שאיים על הברית בין אזרחיה של ארצות הברית. לקראת בחירות 2020 אירחנו שני דוברים עם היכרות יוצאת דופן של צדדי הקיטוב: סיימון גריר ואנדי פוטר. (אירוע בשפה האנגלית)

נגן וידאו

8.10.2020 | הסכם השלום עם האמירויות ובחריין נחת בהפתעה והביא לאינספור ספוקלציות. שלושה מומחים ינתחו את המצב ויציעו הסבר לתהליך הנוכחי, והאם הוא מרמז על שינוי במזרח התיכון.
דוברים: עופר זלצברג, נזיר מג'לי, אורית פרלוב. 

נגן וידאו

1.10.2020 | מחאת בלפור היתה אחת מהתופעות הבולטות ומעוררות המחלוקת בעת הזו. באירוע זה ננסה להבין כיצד התפתחה, את מי ומה היא מייצגת (ואת מי לא) ולמה היא עשויה להוביל.
דוברים: ד"ר אבישי בן חיים, ד"ר גיא שני, ד"ר מירב אלוש לברון. 

נגן וידאו

24.9.2020 | בעיצומו של משבר כלכלי, בריאותי וחברתי – נבחן מהו תפקידה של הפוליטיקה הישראלית בימים אלה? האם אחווה יכולה לקבל מקום חשוב יותר בתוכה?
דוברים: ח"כ תהלה פרדימן, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ יוסף טייב, ח"כ מנסור עבאס.

נגן וידאו

26.4.2020 | מחנה השלום בישראל מזוהה עם קבוצה סוציולוגית מובהקת שאחד האתגרים שלה הוא לגייס לשורותיו שותפים נוספים מרבדים רחבים יותר של החברה הישראלית – אתגר שהוא נכשל בו פעם אחר פעם. האם הבעיה היא בגישה ובתפיסה? האם יש דרכים נוספות להביא את השלום?
דוברים: ד"ר אריקה וויס, ד"ר תרצה קלמן, האימאם ד"ר איאד עאמר, עו"ד שגית פרץ דרעי. 

נגן וידאו

7.9.2020 | מערכת החינוך החרדית בישראל אינה מוכרת כמעט לאנשים מחוץ לקהילה החרדית בישראל, וגם חלק גדול מהחרדים אינם מכירים לעומק את המגוון של מוסדות החינוך ואת הסוגיות השונות העומדות לפתחם. הרב בצלאל כהן חושף במסמך שחיבר את החלוקות הפנימיות המצויות בתוך החינוך החרדי והקשיים והאתגרים שחלוקה זו מייצרת. 

נגן וידאו

23.4.2020 | משבר הקורונה מבליט את החשיבות של מנהיגות ומדיניות ממשלתית, אבל גם את הצורך לקהילות מתפקדות וערבות הדדית. באינספור מקומות בישראל תושבים מתארגנים לעזור אחד לשני – להביע את הערבות ההדדית שהיא עמוד השדרה של דמוקרטיה מתפקדת. 
דוברים: רותם כהן כחלון, עו״ד אחמד מוהנא, פייגי כהן, יניב קקון . 

נגן וידאו

20.4.2020 | מהי המשמעות של יום השואה עבור הקבוצות השונות שחיות בישראל, כיצד הן מתמודדות עמו ומתייחסות אליו, והאם כדי לחיות במשותף עם קבוצות אחרות מוטלת עליהן חובה להזדהות ולהכיר את היום על כל מורכבותו?
דוברים: לורה טלינובסקי, רחל עזריה, מלכי רוטנר, נזיר מג'לי. 

נגן וידאו

6.4.2020 | איך חוגגים את החג הכי משפחתי בשנה בסגר ובידוד, בלי הורים וילדים מחפשים את האפיקומן? איך הדור הצעיר שאינו מורגל בניהול קריאת ההגדה יעשה זאת השנה, והאם המסורתיות עשויה להיות חלק מהפתרון?
דוברים: הרב רפאל דלויה, ד"ר גלי סמבירא, ללי דרעי, אופיר טובול.

נגן וידאו

16.4.2020 | بعد مرور شهر على الجولة الانتخابية الثالثة التي حققت فيها القائمة المشتركة نجاحًا غير مسبوق – وحتى أنها أوصت بالإجماع على بيني غانتس لتشكيل الحكومة – أبلِغنا هذا الأسبوع بتشكيل حكومة وحدة. ما هي خطوة السياسة العربية القادمة؟
المتحدثون: نظير مجلي, د. حنين مجادلة, المحامي وسام غنايم. 

נגן וידאו

2.4.2020 | חודש אחרי הבחירות השלישיות שבהן הגיעה הרשימה המשותפת להצלחה חסרת תקדים, ואף המליצה פה אחד בפני הנשיא על בני גנץ להרכבת הממשלה – התבשרנו השבוע על ממשלת אחדות. לאן תמשיך הפוליטיקה הערבית מכאן?
דוברים: נזיר מג'לי, ד"ר חנין מג'דלה, עו"ד ויסאם גנאים. 

נגן וידאו

30.3.2020 | תפיסות ניאו-ליברליות ותפיסות סוציאל-דמוקרטיות מתעלמות לא אחת מחשיבותם של ההון החברתי ושל תפיסות קהילתיות בהבטחת החוסן הכלכלי – דיון על כיווני הכלכלה והחברה ביום שאחרי.
דוברים: ד"ר אריה קרמפף, גב' נטע לינזן, ד"ר עופר סיטבון.

5.2.2020 | בעקבות הראיון עם פרופ' ניסים מזרחי ב"הארץ" ולקראת סבב שלישי של בחירות.
דוברים: ד"ר עליזה בלוך, ד"ר דב חנין, ד"ר אדם צחי ופרופ' ניסים מזרחי. בהנחיית ד"ר מירב אלוש לברון

נגן וידאו

26.3.2020 | בין עולמות: משבר הקורונה כמבשר שינוי ביחס החברה החרדית למדינה. 
דוברים: מלכי רוטנר, עוד" משה מורגנשטרן, הרב בצלאל כהן.