פעם שלישית… מרוקו!

 

 

חברי קבוצת ה-120 – עתודה פוליטית רב תרבותית לשותפות חברתית חדשה, יצאו לסיור לימודי בן 8 ימים במרוקו.

זו השנה השלישית שבה חברי הקבוצה נוסעים לביקור במדינה, הפעם היו אלה בנות ובני המחזור השלישי.

במסגרת הסיור נפגשו חברי הקבוצה עם מנהיגים מקומיים, פעילים חברתיים, אנשי תרבות ורוח – והכל לצורך למידה פוליטית משותפת במרחב דומה אך שונה.

ביומו הראשון של הסיור, נפגשו החברים, בין השאר, עם אנדרה אזולאי, יועץ בכיר למלך מרוקו, מוחמד השישי, שאמר: "אני יהודי, מרוקאי, ערבי וברברי. אני לא אומר את זה בשביל לרצות מישהו, אני גאה בכל אחת, ומחובר לכל אחת מהזהויות האלה דורות רבים.
אני כל הזהויות האלה, וזה מה שעושה אותי מה שאני. החשיבה נהייתה בינארית במקום מורכבת, הדור שלכם צריך להגיד בקול רם וצלול את המורשת שלכם, יש לכם מורשת פנטסטית, תשמיעו אותה במוסיקה, אמנות, שירה. תהיו גאים במורשת שלכם!"

 

הביקור עבר בין הערים מרקש, אסווירה, קזבלנקה, פס ורבאט, וכלל, בין היתר,  את ארמון המלך, ביקור במלאח היהודי ובבית הכנסת בעיר פאס, מפגש עם בני הקהילה הברברית, שיחות עם פעילות ופעילים חברתיים מקומיים, ואפילו הילולה שנערכה לזכרו של בבא חאקי, סבא רבא של נריה רפאל כנפו, אחד ממשתתפי התכנית, ביופ פטירתו; וציון היארצייט של הרב מנחם פרומן ז"ל, שכלתו מיכל פרומן, היא חברת הקבוצה גם.

ד"ר גלי סמבירא, ראשת התכנית, על הבחירה במרוקו: "כנראה שאם היינו מחליטות לנסוע לסיור לימודי בבוסטון או באנגליה, לא היינו צריכות לענות מאות פעמים על השאלה – "מה הקשר מרוקו?". אז פעם אחת ולכולם – למה מרוקו? אם היית רוצה ללמוד ולחוות חברה מרובת תרבויות, יחסי  יהודים -ערבים/מוסלמים, יחסי מיעוט ורוב, מורכבות של לאום ודת, מסורתיות וקדמה, יחסי ממשלה וחברה אזרחית, ומעבר ללמידה וידע, היית רוצה מקום שמעורר חוויות של זהות, תרבות ושייכות, מקום שמערער ידע, מסקנות נחרצות, ותפיסות של נכון ולא נכון, ובנוסף, חשוב לך "להתערבב", להתערבב יותר לעומק בקבוצה, להתערבב עם תרבות דומה ושונה, להתערבב עם עבר ושורשים שקשורים לכולנו… אז מה הקשר אנגליה?? וכן, אנחנו נוסעות למרוקו כדי להגיד שאפשר וחשוב ויותר הגיוני ללמוד מהמזרח (שהוא בעצם המגרב – המערב)".

 

 

 

 

כתיבת תגובה

סגירת תפריט